Köpvillkor
Allmänt
Nöjd kund-garanti
Vi vill att alla våra kunder ska vara 100% nöjda genom hela köpprocessen hos oss på Kilands mattor. För att uppnå detta gör vi allt vi kan för att leverera din beställning så fort som möjligt. Vi svarar snabbt på frågor via mail och telefon. Skulle inte din matta passa, har vi gjort det så enkelt som möjligt för dig att skicka tillbaka den.
Vi har fri returfrakt på alla våra mattor (undantaget heltäckningsmattor och andra mattor på metervara. Dessa mattor kan vi skicka kostnadsfria provbitar på innan du beställer, så att du kan se och känna på mattan innan du beställer).
Vid en retur återbetalas hela köpbeloppet, inklusive ursprungsfrakten. På detta viset vill vi att du ska känna dig 100% trygg och att du ska bli 100% nöjd när du handlar av oss på Kilands mattor.
Du kan läsa mer om ångerrätten och hur returer går tillväga längre ner på sidan.
Priser
Alla priser i webbutiken är angivna inklusive moms i SEK. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och prisfel. Vi förbehåller oss rätten att ändra felaktiga priser utan förvarning, och även rätten att upphäva order där varor med fel pris förekommit. Om du har köpt en vara med felaktigt pris, kommer du att bli kontaktad av oss.
Måttavvikelser och nyansskillnader
En måttavvikelse på +/- 1-4 cm kan förekomma på din beställda mått vid köp av heltäckningsmattor. Vid köp av entrémattor på metervara kan en måttavvikelse på +/- 1 cm förekomma.
Vårt mål är att våra produktbilder i största möjliga mån ska återspegla verkligheten. Dock kan det i produktbilder förekomma mindre skillnader i nyanser och färgtoner mot i verkligheten, skillnader som orsakas av exempelvis olikheter i ljus som mattan betraktas i, eller på olikheter i de bildskärmar som produktbilden betraktas på. Vi reserverar oss också mot att provbitar kan variera något i färgnyans mot den rulle som mattan sedan kapas ifrån, då det kan förekomma nyansskillnader mellan olika tillverkningstillfällen.
Garanti
Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen.
Betalning
Privatpersoner - Klarna checkout
Vi samarbetar med Klarna för alla våra betalningar genom Klarna Checkout. I Klarna Checkout kan du välja att betala med kort, internetbank, faktura, delbetalning och Klarna Direkt. Klarna hanterar alla dina uppgifter på ett tryggt och säkert sätt.
Företag och organisationer - Ledyer
Vår betalningsleverantör Ledyer tillhandahåller betalning via faktura och kort för kunder som är företag, förening, kommun eller någon annan verksamhetstyp. I kassan finner du Ledyers villkor.
Genom att slutföra ditt köp godkänner du som kund villkoren samt det betalningsansvar som din order medför. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift samt dröjsmålsränta och ev. inkassokostnader. För frågor om betalning hänvisar vi till Ledyer.
Vid kortbetalning fyll i den obligatoriska informationen. Ingen betalningsavgift tillkommer. Vi accepterar Visa och Mastercard och vid beställning reserveras beloppet på ditt konto men dras inte förrän vi har skickat din order.
Du kan bli ombedd att verifiera din betalning via 3D Secure (även benämnd "Verified by VISA" eller "MasterCard Secure" beroende på vilken kortutgivare du har). Denna process ägs av din bank och om du skulle uppleva problem med att genomföra verifieringar under betalningstillfället, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
OBS! Om ditt kort inte godkänns och inget belopp kan dras, visas ett meddelande på skärmen om att betalningen misslyckades. Tänk på att även om betalningen inte blev godkänd reserverar vissa kortutgivare beloppet. Detta kan innebära att du inte kan använda det reserverade beloppet på ett tag. Skulle du uppleva något av dessa problem, får vi vänligen hänvisa dig till din bank.
Frakt och leverans
Leveransalternativ
Hos oss kan din försändelse skickas med olika leveransalternativ. Vilket alternativ som är bäst lämpat för din order, beror på exempelvis storlek och vikt på försändelsen. Din försändelse kan komma att levereras till ett ombud eller hem till dig. Du ska alltid kunna spåra din försändelse via den spårningslänk som skickas till dig i det leveransmail som du får av oss. Du kan läsa mer om våra olika leveransalternativ på vår sida för leveransinformation.
Leveranstid
Alla beställningar som läggs innan kl 13.00 mån-fre och som är märkt som "Lagervara" skickas normalt samma dag. Din order levereras med DHL och är framme inom 1-4 arbetsdagar. På varor som inte är lagervaror ser du leveranstiden angiven på respektive vara.
Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.
Transportskador
Om en transportskada mot förmodan skulle uppstå under leverans gäller följande:
Vid synlig skada i samband med leverans av varan, ska detta noteras innan du som mottagare kvitterar sändningen. Denna notering görs av chaufför manuellt på kvittenssedel eller i chaufförens handdator.
Ta också en bild på emballage samt skadad vara. Skicka bilderna i ett mejl till vår kundtjänst, så att vi kan påbörja en reklamation snarast möjligt.
Alla skador, synliga som dolda, som uppkommit under leverans ska meddelas oss snarast möjligt, senast inom sju dygn. Vår rekommendation är därför alltid att syna din levererade vara direkt efter leverans för att säkerställa att din beställda vara är hel och i godtagbart skick.Outlösta paket
Outlöst paket eller hemleverans som inte tagits emot trots upprepade försök kommer att debiteras med 195 kr. Vid specialbeställningar och produkter på metervara så debiteras hela ordervärdet.
Ångerrätt och öppet köp
Returfrakten är helt gratis och vi återbetalar även alltid ursprungsfrakten. Vid en retur får du en returfraktsedel från oss som du använder för att skicka tillbaka mattan eller mattorna med via DHL.
Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 90 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten är i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men självklart får du lägga ut och testa mattan eller produkten. Kilands mattor tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen. Heltäckningsmattor, balkong- och altanmattor, entrémattor på metervara och gångmattor på metervara som skurits till efter kunds önskade mått omfattas ej av ångerrätten.
Reklamation
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Kilands Mattor tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Kontakta alltid oss på Kilands mattor via mail eller telefon direkt då du upptäcker ett eventuellt fel på din matta som kan vara grund till reklamation. Vi byter alltid ut skadade och feltillverkade mattor.
Övrigt
Sekretess, säkerhet & personuppgifter
Kilands mattor hanterar dina personuppgifter enligt GDPR-lagstiftningen. Vi sparar enbart uppgifter som är nödvändiga för att köpavtalet ska kunna uppfyllas. Kilands mattor lämnar inte ut de personuppgifter som du uppgett vid köp till tredje part. Vi skickar enbart nyhetsbrev med information och produkterbjudanden till dem som har valt att få dessa utskick från oss. Du kan enkelt avregistera dig från nyhetsbrevet via länk i mailet eller via kontakt med oss på Kilands mattor.
Cookies
En cookie är en textfil som skickas ifrån en websida, t.ex. Kilands mattor till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.